Monday, May 14, 2007

the truth about 3 line

what is '3 line' ? are they legal? Who is behind them? what is their history? mengikut pemerhatian saya,dari apa yang telah saya baca,dan juga dari apa yang saya dengar dari ahli-ahli pertubuhan ini, tiga line ini adalah pertubuhan kongsi gelap yang diketuai oleh orang 'besar'. Ahli-ahli tiga line ini mempunyai identiti mereka tersendiri,sebagai contoh cara mereka bersalam, ber'pantun' atau isyarat tangan yang dikenali sebagai 'buah'. Lambang-lambang yang digunakan seperti konsep 'yin-yang',naga,harimau,kura-kura, dan burung hantu. Banyak lagi logo atau lambang yang mereka gunakan. Lambang yang sering digunakan ialah lambang tiga line/ lll.







di sebelah ini ialah salah satu 'buah' yang digunakan oleh ahli-ahli 'tiga line' .

Cara untuk mengenali ahli-ahli 3 line ini ialah melalui salam dan 'pantun' yang digunakan. Mereka akan 'menyucuk, tangan semasa bersalaman dan akan memberi beberapa 'pantun' seperti; 'lu mana mari' 'mana lu punya muka?' dan berbagai-bagai lagi.

Apa yang dipersoalkan oleh penulis ialah, apakah yang diperjuangkan oleh ahli-ahli 3 line ini dan apakah signifikasi pertubuhan ini ditubuhkan? apakah mereka membantu dalam menaiktarafkan negara?

2 comments:

rogue said...

manfaat paling nyata adalah apabila bangsa melayu atau islam di;
1 melindungi agama
2 melindungi raja dan bangsa

dan yg berselindung adalah ketika
bangsa kita menjadi mangsa ahlong
2mangsa tipu gores dan menang

Ayem89 said...

apa bukti??dh brapa bnyak kna tipu tk ada pn pembela??agak2 la nk tipu...tak takot bdosa ka..